Förutsättningar för körbarhetsanalyser i tågsimulator

I dagsläget finns ingen möjlighet för järnvägsprojekterare i Sverige att testa körbarheten på nya banor eller vid förändring av signalsystem. Studien ämnar ta fram en bärbar godstågssimulator och undersöka förutsättningar för att koppla ihop denna med verktyg för projektering. Det skulle göra att projekterade banor kan provköras i lättillgängliga simulatorer och vid behov justeras innan de byggs i verkligheteten, vilket leder till besparingar både vad det gäller ekonomi och miljö.

Viktiga resultat som projektet gav

SSyftet var att ta fram en bärbar variant av VTI:s godstågssimulator, för att göra den mera lättillgänglig samt undersöka förutsättningar för att med hjälp av gränssnitt till railML koppla ihop tågsimulatorn med verktyg för projektering. Den bärbara godstågssimulatorn visades upp på projektkonferensen. VTI och SWECO har undersökt möjligheten att med hjälp av gränssnitt till railML koppla ihop VTI:s tågsimulatorer med verktyg för projektering. Undersökningen av gemensamma metoder och en ökad systemförståelse lägger grunden för fler hållbara innovationer och samarbeten.

Långsiktiga effekter som förväntas

Godstågssimulatorn blev så lättillgänglig och realistisk som förväntat. Ett första test av ömsesidiga gränssnitt till railML är genomfört liksom en utvärdering över vad som behöver kompletteras eller ändras. Vid en gemensam standard är den förväntade effekten att en projekterad bana enkelt kan provköras direkt i tågsimulatorn. Aktörskonstellationen för ett kommande FoI-projekt bör utvidgas till ytterligare järnvägsoperatörer och Trafikverkets ERTMS-projekt. Dessa har hållits informerade om progressen och samverkan i en FoI-studie med ett demoprojekt har diskuterats.

Upplägg och genomförande

För att skapa en flexibel portabel lösning av godstågssimulatorn har interfacet mellan styrdator och körspakar ändrats. Både SWECO och VTI har undersökt möjligheten att göra ett gränssnitt till railML. Ett järnvägsnät i railML version 3.0 användes där två stationer med olika signalsystem och ett spår mellan dem beskrivs. ERTMS går men för ATC saknas balisinformation i railML-exemplet och därmed information om när signaler skall ändras. Sweco har tagit fram ett script för att konvertera infrastruktur från railML 2.2/2.3 till det XML-format som används i RailSys version 1.0.

Vidareutveckling sker genom följande projekt

Illustration järnväg

Kort om projektet

Tidplan:

2018/05/01 - 2018/11/13

Projektansvarig:

VTI Statens Väg- och Transportforskningsinstitut

Projektledare:

Birgitta Thorslund
birgitta.thorslund@vti.se

Partners:

VTI Statens Väg- och Transportforskningsinstitut

Sweco

Green Cargo

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Posterpresentation. InfraSweden2030 resultatkonferens 2018