Förstudie för en nordisk provvägsanläggning

Det föreligger strävan efter ökad produktivitet och innovation hos leverantörsmarknader, samtidigt vill myndigheterna att branschen tar ett större ansvar för val av nya och mer innovativa material, konstruktioner eller metoder för att öka innovation och produktivitet.

Idag tar det lång tid för att utveckla nya innovativa lösningar från idéer till fullskalig implementering. Detta förknippas ofta med ekonomiska risker när traditionella metoder skall ersättas med nya. Nya konstruktions- eller underhållslösningar behöver valideras i fält i verklig trafikmiljö för att identifiera fördelar och eventuella brister. En fast provvägsanläggning som utsätts för normalt trafikarbete under större delen av året men där trafiken kan ledas om till ett parallellt och skyddat körfält vid olika typer av åtgärder är något som skulle gynna och påskynda processen från idé till implementering.

Ett första steg mot en eventuell provvägsanläggning är att genomföra en förstudie för att klarlägga hur en anläggning kan utformas och hur den kan drivas på ett smart sätt för att erhålla maximal nytta och lägsta kostnad vid låg aktivitet i anläggningen.

Viktiga resultat som projektet gav

Förstudien belyser tekniska och organisatoriska förutsättningar samt möjliga affärsmodeller och driftsformer för en provvägsanläggning, vilket innefattar hur den kan dels finansieras initialt dels över tid. Syftet med en fast provvägsanläggning är att erbjuda möjligheter för validering av kostnadseffektivare eller miljövänligare vägkonstruktioner. Anläggningen ger också möjlighet att studera eller validera nya underhållsåtgärder och tekniklösningar i en verklig trafikmiljö.

Långsiktiga effekter som förväntas

Det föreligger stort intresse och mycket potential för en nordisk provvägsanläggning. Idag existerar väldigt få provvägsanläggningar i omvärlden. MnROAD är det enda testanläggning med möjlighet att leda trafiken och testa under verkliga trafikmiljö som är mycket omfattande. Evaluering av forskningsverksamheten på MnROAD har visat stora lönsamhet med en nyttjandekvot på ca 8,9 (vinster/kostnader) under första fasen. En provvägsanläggning som är anpassad till nordiska behov och förhållande vill alltså bidra till ökad produktivitet och ökad innovationsgrad i Sverige.

Upplägg och genomförande

Studien började med en omvärldsövervakning och kartläggning av befintliga demo- och testanläggningar. En närmare analys har redovisats tillgång och efterfrågan för att visa specifika behov och kommande förväntningar inom området. Analys av affärsmodell och organisation för liknade verksamhet har redovisat möjliga affärsmodeller för organisation, ägandet, drift och operation. Investeringskostnader för etablering och drift av en nordisk provanläggning under två femårsperioder har presenterats tillsammans med behov- och lönsamhetsanalys.

Landsväg uppifrån i vinterlandskap

Kort om projektet

Tidplan:

2018/04/18 - 2020/01/10

Projektansvarig:

Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI

Projektledare:

Björn Kalman (tog över från Mohammed Hoseini)
bjorn.kalman@vti.se

Partners:

VTI

NCC

Peab

Skanska

Svevia

Lemminkainen

Total

Nyans

Mer information