DMrail – Digitalisering av underhåll för en hållbar transportinfrastruktur

Behovet av DMrail-projektet härrör från den ökade efterfrågan på järnvägsnätet både vad gäller transportvolymen och den förväntade nivån av serviceflexibilitet som behövs för det moderna livet. DMrail tittar på att förbättra befintliga underhållssystem för att öka drifttiden för järnvägsinfrastruktur. Därför förbättrar det sociala värdet och miljöpåverkan. Innovativa metoder för kontinuerlig hälsoövervakning, datadrivet beslutsfattande och effektiv allokering av underhållsresurser kommer att användas för detta syfte. DMrail tar upp digitaliseringsdimensionen av InfraSweden2030 och tar oss ett steg närmare en uppkopplad transportvision.

Viktiga resultat som projektet gav

DMrail siktade mot att förbättra befintliga underhållssystem för att öka drifttiden för järnvägsinfrastrukturen. Projektet skulle använda innovativa metoder för kontinuerlig hälsokontroll, datadrivet beslutsfattande och effektiv användning av underhållsresurser. DMrail arbetade med digitaliseringsdimensionen av InfraSweden2030-utlysningen och för att ta oss ett steg närmare en uppkopplad transportinfrastruktur.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektets innovationspotential ligger i att skapa enkla innovativa mätmetoder, problemfri installation och rationell dataöverföring för automatisk fjärrstyrd diagnos/analys av underhållsbehov. Valideringen av projektresultaten var en nyckelfaktor. Fältdata från Bombardier har använts för att bedöma giltigheten av lösningarna inklusive Cloud- och Edge ML-avvikelsedetektering. Trafikverkets Ofelia-databas gjorde att vi kunde analysera faktiska fel och jämföra dem med våra algoritmer.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes i ett samarbete mellan aktörerna i projektkonsortiet – mot en mycket innovativ teknisk lösning för tågkommunikationsinfrastruktur och järnvägssignaleringssystem (med förbättrad överlevnadsförmåga). DMrail har skapat dynamiska datadrivna prediktiva underhållsmetoder som har validerats av infrastrukturägarnas och baserat på deras behov – främst syftat till att minska felresultatet på nyckelfunktionerna hos växlar och spårkretsar.

DMrail logga

Kort om projektet

Tidplan:

2019/06/01 - 2022/09/30

Projektansvarig:

RISE

Projektledare:

Pasqualina Potena
pasqualina.potena@ri.se

Partners:

Bombardier Transportation Sweden

Ekkono Solutions

Järnvägsklustret

RISE Research Institutes of Sweden

KTH Royal Institute of Technology

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Projektets sida hos RISE

Presentation från resultatkonferensen 2022

Presentation från resultatkonferens 2021

DMrail nyhetsbrev december 2020

DMrail nyhetsbrev januari 2020