Bifrost – Bimodulär formbar robust träbro
InfraLighter Awards vinnande konceptet, Bifrost är en innovativ gång- och cykelbro, volymmässigt konstruerad till över 90% i naturens lättaste konstruktionsmaterial, trä. Det ger en bro med 40 m spännvidd, en vikt på under 20 ton, dvs. ca 200 kg/kvm. Brons låga vikt gör även angöringen extremt flexibel, grundläggningen kommer att ha en liten klimatpåverkan och kan utgöras av t.ex. gamla befintliga landfästen, naturstensblock eller gabioner av återvunnen sprängsten.
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att vidareutveckla konceptet, Bifrost, från ett tekniskt och arkitektoniskt perspektiv, dvs. att, utveckla de tekniska lösningarna kring förband och farbanan samt att utveckla brodesignen med tanke på beständighet och estetik. Som ett kompletterande mål har vi även arbetat med brons trygghet, utifrån en mänsklig upplevelse men även visuellt och estetiskt. För att belysa dessa frågor hålls en workshop vilket i sig var ett mål inom projektet. Projektet har skapat en bättre förfinad produkt som kan ge ett klimatsmart alternativ till en betong eller stålbro.
Långsiktiga effekter som förväntas
En insikt har varit att brodesign är väldigt komplex och sammanvävd designprocess, där stor gemensam förståelse för de olika aspekter som påverkar en bro är nödvändig för att nå ett bra slutresultat. Projektets resultat är ett steg i rätt riktning mot målen i Agenda 2030. Detta genom att bron byggs huvudsakligen av förnybara och återanvändbara material. De förslagna innovationer som har utvecklats inom projektet främjar en ekologisk och ekonomisk hållbar transportinfrastruktur som bidrar till klimatneutrala transporter.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts inom innovationens trippelhelix modell dvs. ett tätt samarbete mellan akademi (KTH), näringsliv (TBS, Gaia, Funkia) och offentlig sektor (Stockholms stad). 3 parallella arbetspaket (AP): AP1 Gestaltning, estetik och beständighet; AP2 Konstruktion och bärighet; AP3 Administration, kommunikation och marknadsföring har slutförts. De tekniska arbetspaketen, AP1 och AP2 har levererat förväntade resultat inom tid och budget med stöd från AP3. Det täta samarbetet mellan gruppmedlemmarna har varit nödvändigt och givande för att nå detta goda resultat.
Kort om projektet
Tidplan:
2023/03/01 - 2024/02/06
Projektansvarig:
Stockholms stad Trafikkontoret
Projektledare:
Daniel Honfi
dani@timberbridgespecialists.se
Partners:
Stockholms stad Trafikkontoret
KTH Institutionen för Byggvetenskap
Gaia Arkitektur AB
info@gaiaark.se
Funkia AB
info@funkia.se
Timber Bridge Specialists AB
info@timberbridgespecialists.se
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial