Återväxling 1.0

Syfte och mål

Projektet syftar till att öka hållbarhet och resiliens i transportinfrastrukturen genom cirkulär återanvändning av spårväxlar och deras komponenter. Målet är att identifiera hinder och möjligheter för återbruk samt utveckla arbetssätt för spårbarhet, lagerhållning och hantering. Detta återbruk syftar i sin tur till minskad klimatpåverkan, sänkta kostnader och till att stärka järnvägens robusthet.

Förväntade effekter och resultat

Långtidseffekter av ett framgångsrikt projekt är följande:

  • Minskade koldioxidutsläpp med cirka 1 800 ton CO₂ per år (vid återanvändning av 200 spårväxlar).
  • Kostnadsbesparingar och ökad systemresiliens genom optimerad hantering, spårbarhet och lagerhållning.
  • Bevarad och dokumenterad unik kompetens hos erfarna banförvaltare för effektivt organisatoriskt lärande.
  • Värdefulla insikter för Trafikverket och underhållsentreprenörer som underlag för nya arbetssätt och en stärkt cirkulär ekonomi.
  • En plattform för skalbara lösningar som kan tillämpas på andra delar av transportinfrastrukturen.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet omfattar ett arbets- och forskningspaket med följande huvudmoment:

  • Aug–dec 2025: Vi genomför 20 djupintervjuer med banförvaltare, projektledare och entreprenörer.
  • Aug 2025–apr 2026: Analys av potential, nuvarande förmåga och utvecklingsbehov för återanvändning av spårväxlar och komponenter.
  • Jan–apr 2026: Sammanställning, dokumentation och delrapportering till projektets styrgrupp.
  • Apr 2026: Slutredovisning och presentation av resultat.

Kort om projektet

Tidplan:

2025/04/30 - 2026/04/29

Projektansvarig:

Luleå tekniska universitet (LTU)

Projektledare:

Bjarne Bergquist / LTU
bjarne@ltu.se

Partners:

Luleå tekniska universitet (LTU)

Infranord AB

Trafikverket

Mer information