Återväxling 1.0
Syfte och mål
Projektet syftar till att öka hållbarhet och resiliens i transportinfrastrukturen genom cirkulär återanvändning av spårväxlar och deras komponenter. Målet är att identifiera hinder och möjligheter för återbruk samt utveckla arbetssätt för spårbarhet, lagerhållning och hantering. Detta återbruk syftar i sin tur till minskad klimatpåverkan, sänkta kostnader och till att stärka järnvägens robusthet.
Förväntade effekter och resultat
Långtidseffekter av ett framgångsrikt projekt är följande:
- Minskade koldioxidutsläpp med cirka 1 800 ton CO₂ per år (vid återanvändning av 200 spårväxlar).
- Kostnadsbesparingar och ökad systemresiliens genom optimerad hantering, spårbarhet och lagerhållning.
- Bevarad och dokumenterad unik kompetens hos erfarna banförvaltare för effektivt organisatoriskt lärande.
- Värdefulla insikter för Trafikverket och underhållsentreprenörer som underlag för nya arbetssätt och en stärkt cirkulär ekonomi.
- En plattform för skalbara lösningar som kan tillämpas på andra delar av transportinfrastrukturen.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet omfattar ett arbets- och forskningspaket med följande huvudmoment:
- Aug–dec 2025: Vi genomför 20 djupintervjuer med banförvaltare, projektledare och entreprenörer.
- Aug 2025–apr 2026: Analys av potential, nuvarande förmåga och utvecklingsbehov för återanvändning av spårväxlar och komponenter.
- Jan–apr 2026: Sammanställning, dokumentation och delrapportering till projektets styrgrupp.
- Apr 2026: Slutredovisning och presentation av resultat.

Kort om projektet
Tidplan:
2025/04/30 - 2026/04/29
Projektansvarig:
Luleå tekniska universitet (LTU)
Projektledare:
Bjarne Bergquist / LTU
bjarne@ltu.se
Partners:
Luleå tekniska universitet (LTU)
Infranord AB
Trafikverket