AMANDA: Anpassningsbar monitorering och underhåll för säker väginfrastruktur

För att minska antalet olyckor på länsvägar och i stadstrafik (de står för 52% resp 39% av antalet dödsfall i trafiken) behöver avancerade monitoreringssystem, varningsmetoder och underhållstekniker utvecklas för att bl.a. identifiera brister och möjliggöra säker infrastruktur för uppkopplade och automatiserade fordon. Detta innefattar även temporära ingrepp i väginfrastrukturen (t.ex. fasta, rörliga eller intermittenta vägarbeten) där säkerheten måste upprätthållas. Innovativa tekniker för att samla in underhållsdata och identifiera och kommunicera potentiella säkerhetsrisker i realtid är därmed av stor betydelse, t.ex. adaptiva TMAs (A-TMAs), anpassningsbara trafikljus och vägfält, anpassningsbara chikaner och autonoma drönare, för att förbättra såväl trafikflödet som säkerheten.

Planeringsprojektet syftade till att etablera ett relevant konsortium, samt ställa samman en genomarbetad projektansökan som möter syfte och bedömningskriterier i utlysningen: HORIZON-CL5-2023-D6-01-10: Better infrastructure safety on urban and secondary rural roads throughout a combination of adaptable monitoring and maintenance solutions. Det innebär att fokus för planeringsprojektet är att utveckla projektidén, identifiera och engagera nya partners till ansökan, skrivarbete, samt konsultkostnader.

Viktiga resultat som projektet gav

Planeringsprojektets syfte var att formulera en stark ansökan till HORIZON-CL5-2023-D6-01-10, inklusive projektidéutveckling, identifiering av nya partners och engagemangskoordinering, samt att täcka konsultkostnader. Målet var att skapa ett relevant konsortium, färdigställa en detaljerad H2020-ansökan för internationell finansiering, som avser accelerera utvecklingen av uppkopplad transportinfrastruktur samt hållbart underhåll, i linje med InfraSwedens fokus. Samtliga syften och mål med planeringsprojektet har uppnåtts.

Långsiktiga effekter som förväntas

En genomarbetad och inskickad ansökan till utlysningen: HORIZON-CL5-2023-D6-01-10. Ett konsortium med total 18 partners etablerades från fem olika europeiska länder (Sverige, Frankrike, Portugal, Tyskland och Bulgarien). Förväntade effekter: Avancerad trafiksäkerhetsteknik för stad/länsvägar. Infrastrukturövervakning och realtids-KPI-kommunikation. Säkra trafikförhållanden för uppkopplade fordon. Smart infrastrukturkoncept med mätbara fördelar. Bedömning av uppgraderingar för fordonstypkompatibilitet. Nya underhållstekniker med låg miljöpåverkan.

Upplägg och genomförande

RISE och Zabala Innovation koordinerade konsortiets samordning och ansökningsprocessen. Regelbundna möten och uppdateringar genomfördes online för att hålla alla partners informerade om skrivprocessen. Arbetspaketledare utsågs för respektive AP, med kontinuerlig dialog med övriga partners. Veckovisa avstämningsmöten, framtagning av mallar, och konstruktiva ”workshops” bidrog till att samtliga partners var delaktiga i skrivandet av ansökan. Planeringsbidraget användes för lönekostnader (RISE) och konsultkostnader (Zabala) för att färdigställa ansökan.

Kort om projektet

Tidplan:

2023/07/24 - 2023/11/03

Projektansvarig:

RISE

Projektledare:

Joakim Rosell
joakim.rosell@ri.se

Partners:

RISE Research Institutes of Sweden AB

Mer information