BILT | Bullerskärmar i linoljebehandlat trä – ett hållbart alternativ

Bakgrund

I de flesta tätorter i Sverige och världen pågår både expansion och förtätning samtidigt som behovet av transporter in och ut ur dessa tätorter ökar. Därmed kommer människor och djurliv allt tätare inpå den markburna transportinfrastrukturen med både påkörningsrisker, miljörisker och bullerstörningar som följd. Bullerskärmar, även kallade bullerplank, är en effektiv lösning för att hålla transportinfrastrukturen separerad och behovet av bullerskärmar växer snabbt. Skärmarna tillverkas idag av klimatkrävande material alternativt i toxiskt impregnerat trä.

Syfte och mål

Projektet avser att använda de senaste svenska forskningsresultaten inom träimpregnering och ta fram ett konstruktionsträ avsett för bullerskärmar, såväl för själva skärmen som för dess fundament. Materialet ska vara giftfritt, ha överlägsen livslängd och, i alla andra avseenden inklusive finansiellt, samma eller bättre prestanda än vad som erbjuds på marknaden idag.

Förväntade effekter och resultat

Den utvecklade lösningen förväntas inte bara uppfylla flera miljömål, utan också generera en produkt med längre teknisk livslängd än vad som finns på marknaden idag och med en tydlig potential för återbruk och därmed också kunna bidra till en cirkulär ekonomi.

Ökad träanvändning generellt bidrar till en hållbar ekonomi och till att minska det direkta koldioxidavtrycket både uppströms och nedströms i det totala ekosystemet kring bullerskärmar.

Planerat upplägg och genomförande

Projektkonsortiet är sammansatt för att vara relevant ur så många aspekter av projektsammanhanget som möjligt: Behovsägarna (Storstockholms Lokaltrafik och Kungliga Djurgårdens Förvaltning) säkerställer ett brett spektrum av specialistkunskap och relevanta frågeställningar och spänner tillsammans med den industriella parten (Linjonwood) över material, implementering, underhåll och hantering av livscykeln. Två olika forskningsenheter inom RISE samarbetar för att säkerställa de vetenskapliga och akademiska aspekterna både när det gäller forskarna och deras verktyg.

Kort om projektet

Tidplan:

2025/04/01 - 2027/09/30

Projektansvarig:

Linjonwood AB

Projektledare:

Sören Kjellin / Linjonwood
soren.kjellin@linjonwood.se

Partners:

Linjonwood AB

AB Storstockholms Lokaltrafik

Kungliga Djurgårdens Förvaltning

RISE AB

Mer information