Klimatanpassning av infrastrukturen – en förstudie
Klimatförändringen går snabbt, inte minst här i Norden. Vi behöver kraftsamla för att både minska storleken på klimatförändringarna men också förstärka den byggda miljön och inte minst infrastrukturen för att anpassa den till effekten av klimatförändringarna. Forskningen har hittills till en helt övervägande del varit fokuserad på minskning men då tiden är knapp till de år som utpekats som deadlines (2030 och 2045) måste en högre andel av forskningsmedlen satsas på anpassning. Tiden från forskningsuppslag till forskningsresultat och implementering är lång och ny kunskap och nya verktyg för att hantera anpassningen behöver finnas på plats redan om 5-15 år.
Detta projekt var en förstudie för att identifiera kunskapsluckor och forskningsbehov inom området infrastrukturens anpassning till klimatförändringar.
Viktiga resultat som projektet gav
Forskningen om klimatförändringar är omfattande. Merparten av den handlar dock om att utveckla åtgärder för att minska klimatförändringarna medan en mycket mindre del fokuserar på att anpassa den byggda miljön till de förväntade klimatförändringarna. Här behöver forskningen öka väsentligt, inte minst eftersom forskning tar lång tid för att genomföras och ännu längre tid behövs för att implementera resultaten. Rapporten innehåller 12 FoU-förslag om bl.a. ändrade laster, skydd, förstärkning, förflyttning samt konkurrensen mellan olika byggmaterial i ett förändrat klimat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ökad kunskap om förutsättningar och utmaningar kring klimatanpassning av transportinfrastruktur.
Upplägg och genomförande
För att genomföra litteraturstudien har följande ingångar till information använts:
- Kontakter med forskare inom Sveriges Bygguniversitet (ett nätverk inom samhälls-byggnadsområdet mellan Chalmers, KTH, Lunds tekniska högskola och Luleå tekniska universitet)
- KTH:s Climate Action Center
- Trafikverket
- Sveriges Kommuner och Regioner
- Utlysningar från InfraSweden 2030
- Sökningar på Internet
- Massmedia under projektets gång
Kort om projektet
Tidplan:
2022/05/02 - 2023/10/09
Projektansvarig:
KTH
Projektledare:
Johan Silfwerbrand
jsilfwer@kth.se
Partners:
Trafikverket
Kustnära kommuner
Sveriges Kommuner och Regioner
SMHI
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial