Växel med vertikalt rörlig korsningsspets för spårburen stadstrafik
Mål, syfte och förväntad nytta
Dagens växlar för spårburen trafik är känsliga för yttre påverkan, underhållskrävande, orsakar driftstörningar, förseningar etc. Vertex Sweden AB (Vertex) arbetar sedan flera år tillbaka med att utveckla en driftsäker och resurseffektiv växel för spårburen trafik, såväl för järnväg som för spårväg. För spårburen stadstrafik finns ytterligare ett mål och en aspekt som skall vägas in – bullerreducering – en fråga som är akut i vissa områden. Vertex växel med vertikalt rörlig korsningsspets är lösningen!
För obebyggd eller ineffektivt nyttjad mark i områden som är bullerstörda (p.g.a. spårburen trafik) kommer Vertex uppfinning att vara nyckeln till att man i framtiden kan använda marken för bostadsbyggande, tillika vara nyckeln som krävs för att samhället i framtiden skall kunna erbjuda ett hållbart, kollektivtrafiknära boende i centrala och stadsnära miljöer.
Vertex uppfinning kommer tack vare sina tekniska fördelar även vara en nyckel till ökad resurseffektivitet och driftsäkerhet hos spårburen stadstrafik – detta ökar folks benägenhet att åka kollektivt, vilket är en viktig faktor för en hållbar utveckling av våra städer.
Vertex har tagit fram en växelprototyp som sedan september 2018 testas i driftsmiljö i Kil där den utför 288 växlingar per dygn. Testresultaten har utfallit till stor belåtenhet.
I detta projektet skulle vi tillverka en spårkorsningsprototyp med vertikalt rörlig korsningsspets, och testa den ihop med en växel. Detta skulle ses som en komplettering till Vertex växel för anpassning till spårvägen och den spårburna stadstrafiken (istället för järnvägsanpassning).
Målet var att avhjälpa problemen med krånglande och underhållskrävande växlar som i hög grad påverkar driftsäkerheten, resursåtgången och punktligheten för den spårburna stadstrafiken samt att helt eliminera de kraftiga vibrationer och höga impulsljud, som dagens stadsburna spårtrafik ger upphov till. Det finns zoner idag som är så bullerstörda (p.g.a. den spårburna stadstrafiken) att de inte uppfyller kraven för god boendemiljö.
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att i första hand minimera de ljudproblem som uppstår vid pendeltågens överfart i korsningsväxeln. Målet var att medborgarnas hälsa förbättras, med ökad livskvalitet. Tillkommande mål är att bereda möjligheten att öka bebyggelsen intill lokaltrafiken i möjligaste mån för att nyttja pendeltågen. Dessa syfte och mål har inte kunnat uppfyllas.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat har inte levererats till fullo, de förväntade effekterna har uteblivit. Slutligt resultat ej levererat beroende av bristande ekonomiska resurser.
Upplägg och genomförande
Något genomförande är i dagens läge inte möjligt då tillfrågad finansiering från SL och Infra Sweden inte har kunnat genomföras. SL har inte kunnat möta de erbjudanden som Vinnova och Vertex föreslagit. Den officiella förklaringen hos SL är betydande ekonomiska brister, SL vill lägga projektet på framtiden i avvaktan av ett bättre ekonomiskt perspektiv av lönsamhet i deras verksamhet.
Kort om projektet
Tidplan:
2021/04/06 - 2023/11/21
Projektansvarig:
Vertex Sweden AB
Projektledare:
Bo Johansson
bo.johansson@vertexsweden.com
Partners:
Ve'rtex Sweden AB
Region Stockholm
AB Motala Verkstad
Norrköping Spårvägar AB
Elfördel i Alingsås AB
Logistica Consulting AB
UBAB Ulricehamns Betong AB
Järnvägskluster i Västerås ek för