Campus2030 – Enabling Systemic Solutions for Smart Roads

Med tillkomsten av smarta transporter kan infrastruktur inte längre ses som en statisk del av lösningen, där möjliga ”smarta” IT-komponenter bara placeras i vägkroppen/vägytan. Inte heller kan ”vägen” och den tillhörande industrin längre fungera som en separat del av transportekvationen, eftersom mer integrerade väglösningar behövs.

Autonoma fordon, dynamisk laddning av elfordon och kommunikation mellan fordon och infrastruktur är några bra exempel som alla kräver en systemlösning för att fungera hållbart. Med denna förändring av synsätt kan infrastruktur inte längre ses som en statisk del av lösningen, där möjliga ”smarta” IT-komponenter enbart placeras i vägkroppen/vägytan.

Integrerade lösningar utgör Cyber-Physical Systems (CPS) som lovar att förbättra tillgänglighet, säkerhet och effektivitet samtidigt som de främjar och använder hållbarhet som en drivkraft för innovation. Integreringen av mer avancerad teknik i infrastrukturen kräver övervägande i förväg av ett antal aspekter som cirkularitet (t.ex. återanvändning, återvinning), biverkningar och pålitlighet. För att framgångsrikt kunna gå vidare från denna traditionella beläggningskonstruktion till den smarta vägen som förbättrar samhällets hållbarhet måste vi hantera förändringsprocessen.

Viktiga resultat som projektet gav

Campus2030 syftar till att bli en bördig miljö som fungerar som en viktig plantskola av idéer för studenter, forskare och industriintressenter för att testa nya smarta transportidéer. Campus2030-besökare är inbjudna att interagera med den digitala tvillingen via fokuserade transportfallstudier som aktiveras med skanning av Campus2030 ”markörer” via smarta telefoner. Som sådan blir smart infrastruktur känd för en bredare publik som kan bli intresserad av att dela med sig av sin expertis på området, eller att inkludera fallstudier av smart infrastruktur i sina egna discipliner.

Långsiktiga effekter som förväntas

I hjärtat av KTH campus har Campus2030 etablerats för att möjliggöra innovativa partnerskap mot hållbara systemlösningar av smarta vägar. Under 2020-2023 har projektet lanserat en digital tvilling av KTH:s väginfrastruktur som inkluderar en augmented reality-upplevelse (AR) på campus för att stimulera interaktion med en öppen smart väg digital plattform som utvecklats i projektet. Idag är AR-upplevelsen integrerad i flera årliga evenemang, såsom den årliga studentmottagningen för nya KTH-studenter. Avsikten är att fortsätta utvecklingen av plattformen på campus.

Upplägg och genomförande

Tre huvudsakliga aktivitetspaket (AP) drev projektets utveckling, koordinerade av: KTHs Innovativa Center för Inbyggda Systems Center (AP1), KTHs iTRL Center (AP2) och 3D Interactive STHLM AB (AP3). Den övergripande förvaltningen gjordes via AP0, som leddes av KTHs Road2Science Competence Center med ett supportteam för intressenter. I den senare deltog representanter för infrastrukturägare och industri. Projektledning träffades ofta i ledarskapsmöten, intressentevenemang hölls årligen med en upptrappning kring lanseringen av nya användningsfall.

Flygbild KTH campus

Kort om projektet

Tidplan:

2020/09/01 - 2023/10/02

Projektansvarig:

KTH Road2Science Competence Centre

Projektledare:

Nicole Kringos
kringos@kth.se

Partners:

KTH

Innovative Center for Embedded Systems Center

Integrated Transportation Laboratories

3D Interactive STHLM AB

Teknikkvinnor AB

Women in AI

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Projektets webbsida hos KTH

Campus2030 website

Presentation från resultatkonferensen 2020