DMrail – Digitalisering av underhåll för en hållbar transportinfrastruktur
Behovet av DMrail-projektet härrör från den ökade efterfrågan på järnvägsnätet både vad gäller transportvolymen och den förväntade nivån av serviceflexibilitet som behövs för det moderna livet. DMrail tittar på att förbättra befintliga underhållssystem för att öka drifttiden för järnvägsinfrastruktur. Därför förbättrar det sociala värdet och miljöpåverkan. Innovativa metoder för kontinuerlig hälsoövervakning, datadrivet beslutsfattande och effektiv allokering av underhållsresurser kommer att användas för detta syfte. DMrail tar upp digitaliseringsdimensionen av InfraSweden2030 och tar oss ett steg närmare en uppkopplad transportvision.
Viktiga resultat som projektet gav
DMrail siktade mot att förbättra befintliga underhållssystem för att öka drifttiden för järnvägsinfrastrukturen. Projektet skulle använda innovativa metoder för kontinuerlig hälsokontroll, datadrivet beslutsfattande och effektiv användning av underhållsresurser. DMrail arbetade med digitaliseringsdimensionen av InfraSweden2030-utlysningen och för att ta oss ett steg närmare en uppkopplad transportinfrastruktur.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets innovationspotential ligger i att skapa enkla innovativa mätmetoder, problemfri installation och rationell dataöverföring för automatisk fjärrstyrd diagnos/analys av underhållsbehov. Valideringen av projektresultaten var en nyckelfaktor. Fältdata från Bombardier har använts för att bedöma giltigheten av lösningarna inklusive Cloud- och Edge ML-avvikelsedetektering. Trafikverkets Ofelia-databas gjorde att vi kunde analysera faktiska fel och jämföra dem med våra algoritmer.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i ett samarbete mellan aktörerna i projektkonsortiet – mot en mycket innovativ teknisk lösning för tågkommunikationsinfrastruktur och järnvägssignaleringssystem (med förbättrad överlevnadsförmåga). DMrail har skapat dynamiska datadrivna prediktiva underhållsmetoder som har validerats av infrastrukturägarnas och baserat på deras behov – främst syftat till att minska felresultatet på nyckelfunktionerna hos växlar och spårkretsar.
Kort om projektet
Tidplan:
2019/06/01 - 2022/09/30
Projektansvarig:
RISE
Projektledare:
Pasqualina Potena
pasqualina.potena@ri.se
Partners:
Bombardier Transportation Sweden
Ekkono Solutions
Järnvägsklustret
RISE Research Institutes of Sweden
KTH Royal Institute of Technology
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial