Effektivisering av metodik, produktionsteknik och maskinell utrustning för JVG-underhåll
Ett stort utvecklingsbehov har kunnat konstateras vid inledande studier avseende metoder och utrustning för reparationer och underhåll inom svensk spårteknik. Även om de föreslagna insatserna kräver både tid och pengar för att lyckas, så är uppsidan den, att man kan få många gånger mer arbete utfört för samma underhållspeng. Vilket på sikt leder till bättre och säkrare tågtrafik.
När det gäller det praktiska arbetet utefter spåren såsom kontroller, förebyggande och avhjälpande underhåll och reparationer så har inte så mycket utveckling och förbättring skett genom åren. Särskilt inte i jämförelse med den exportinriktade svenska verkstadsindustrin och deras produkter.
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudiens mål var att ta fram underlag och göra bedömning av hur stora effektiviseringsvinster, som kan förväntas av huvudprojektets genomförande. Syftet med Huvudprojektet är att effektivisera underhåll och reparationer av järnvägsspåren i det svenska stamnätet, lokala järnvägsspår och i lokaltrafikens spårsystem såsom spåren för tunnelbanor och spårvagnar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat Bedömd effektiviseringspotential är av storleksordningen 25 % i Huvudprojekt som detaljplanerats under Förstudien. Effekter Förstudiens underlag möjliggör riktade insatser på metodik för underhåll och reparationer, med störst effekt genom billigare och snabbare metoder samt mindre olyckor och en kraftig minskning av belastningsskador hos underhållspersonalen.
Upplägg och genomförande
Förutsättningarna för tekniköverföring från stål- och processindustri o svensk tjvg-underhåll kartlades. Kostnaderna och arbetsmetoderna studerades för uh-arbeten. Urval och prioritering gjordes av arbetsmetoder. Ett antal metodstudier genomfördes. Viss förkonstruktion av utrustning. Delprojekten var: Metoder o. maskiner Kabeldragning, skydd o. isolering Metoderstudier Säker arbetsplats vid spåret Automation o. robotteknik Projektet sker i samarbete med Infra Sweden 2030 och med Vinnovas stöd o. delfinansiering.
Kort om projektet
Tidplan:
2017/12/01 - 2018/12/22
Projektansvarig:
Infranord AB
Projektledare:
Mikael Åstrand
mikael.astrand@infranord.se
Partners:
Infranord AB
Högskolan i Gävle
Industriautomation AB
Formaplast AB
EnercoMechpartAB
Simson PowertoolsAB
Trafikverket
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
ca 120 entreprenörföretag inom JVG-underhållsbranschen