Rullande Busskur
Projektidén avsåg en genomförbarhetsstudie. Studien skulle undersöka möjligheter och skapa ett partnernätverk för att kunna genomföra ett försök med självkörande småbussar på landsbygden i Skellefteå kommun. Då projektet var förberedande för en större ansökan låg fokus på state-of-the-art, skapa nätverk och projektplan samt att utse ett eller ett mindre antal lämpliga geografiska områden.
Tester med självkörande småbussar genomförs visserligen både i Sverige och utomlands, det alla dessa försök har gemensamt är att de genomförs i urbana miljöer. Projektets idé var att flytta denna teknik under utveckling till landsbygden.
Potentialen projektledningen ser är at man på sikt kan erbjuda betydligt bättre kollektiva kommunikationsmöjligheter. Inte minst skolskjuts- och serviceresor är av betydelse då förutom nya värden som fler resp. flexiblare förbindelser kan erbjudas även värden som att fordonet kan användas som upplyst och uppvärmd busskur vid anslutningsresor till de starkare stråken (trygghets- och säkerhetsförbättring, stärker starkare stråks underlag, kan bidra till minskat infrastrukturbehov vad gäller hållplatser). Projektet döptes därför till ”rullande busskur”. Namnet fokuserar på positiva egenskaper som öppnar nya möjligheter snarare än den osäkerheten som självkörande fordon förmedlar.
Viktiga resultat som projektet gav
Genomförbarhetsstudien syftade till att förstå möjligheter och begränsningarna; i ett tekniskt perspektiv när det gäller självkörande småbussar på landsbygden: ur ett beteendeperspektiv, dvs. acceptansen av den tekniska innovationen hos resenärer och allmänheten. Konklusionen var att tekniken är mogen och kan testats i vinterklimat på landsbygden. Tre olika möjliga sträckor har analyserats inom Skellefteå kommun. En bild av kostnaderna har fåtts fram, bla via offerter från operatörer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet lyfter den tekniska lösningen med självkörande småbussar från det urbana perspektivet till landsbygden. På landsbygden finns idag en utmaning i att kunna ge en god kollektivtrafik till alla boende. Här finns en potential för autonoma bussar som matarbuss till stombusstrafik, pga av lägre driftskostnad. Med självkörande anslutningstrafik till starka kollektivtrafikstråk kan kollektivtrafik ordnas för mindre samhällen som idag ligger sidan av stombusstråken. Det finns också en komfort-, säkerhets- och trygghetsvinst, då fordonet kan användas som väderskydd.
Upplägg och genomförande
En stor del av arbetet handlade om att förstå möjligheten till praktisk applicering på landsbygden i Skellefteå kommun samt att skapa ett partnernätverk. Litteraturstudien inom ramen för State-of-the-Art var därmed centralt. För nästa steg, som är en fullvärdig FoI-ansökan kan vi med hjälp av denna genomförbarhetsstudie skapa ramarna vad gäller kunskap inom området, att bygga ett partnernätverk och därigenom också kunna bedöma behov och kostnader för ett framtida demonstrationsprojekt.
Kort om projektet
Tidplan:
2018/05/02 - 2018/12/18
Projektansvarig:
Ramboll Sverige AB
Projektledare:
Lars Brummer
lars.brummer@ramboll.se
Partners:
Ramboll AB
Skellefteå buss AB
Skellefteå kommun
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial