Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.

Dimensionering av vägar gjorda av alternativa material för ökad cirkulär materialanvändning
Mål, syfte och förväntad nytta The goal is to enhance the utilization of residual (circular) materials in road construction, aligning with the target of achieving climate-neutral infrastructure by 2040. This project aims to investigate several...

Rationella och effektiva markundersökningar för industrialiserat byggande av nya järnvägar
Mål, syfte och förväntad nytta Projektet syftar till att utveckla och testa en metodik för rationella förundersökningar för effektivt industrialiserat byggande av järnväg. Det ska ske genom att göra det möjligt att göra det snabbare,...

Förstudie om cirkulär gatubelysning
Bara Trafikkontoret Stockholm, Göteborg och Trafikverket äger ungefär 500 000 armaturer. Trafikkontoret Stockholm byter årligen ut cirka 6 000 armaturer. Hela Sveriges armaturbestånd uppskattas ligga runt 2 miljoner armaturer. I samband med utbytet till LED-belysning...

InfraAwards 2023 Innovationstävling inom cirkularitet
InfraSweden har det specifika uppdraget att genom olika projekt och aktiviteter skapa innovationer som bidrar till utveckling av transportinfrastrukturområdet. Ett led i detta är att arrangera innovationstävlingar för att stimulera multidisciplinär samverkan och snabba upp...

Byggnation, funktion och uppföljning av multifunktionella konstruktioner för klimatanpassning
Mål, syfte och förväntad nytta Klimatet förändras på ett sätt som gör det ohållbart att bygga vägar och gator på det sättet vi har gjort. All fler kraftiga regn och värmeöar är några av de...

Genomsläpplig asfalt för skyfall
Projektets syftet var att utnyttja och utvärdera möjligheten att införa genomsläpplig asfaltbeläggning i Sverige. Viktiga resultat som projektet gav Med målet att förhindra effekter av kraftiga regn som översvämningar, vattenföroreningar och trafikolyckor genom att använda...

Dynamisk klimatanpassningsstrategi för en kustnära järnväg i södra Sverige
Huvudsyftet med denna forskning var att testa om metoden Dynamic Adaptation Policy Pathways (DAPP) har potential för dynamisk anpassningsplanering av järnvägsinfrastruktur. Viktiga resultat som projektet gav Med järnvägen i Trelleborg som fall testade vi DAPP-metoden...
AI Factory Railway: Prognostics and health management av kontaktledning för klimatanpassning (AIFR-PHMC)
Goal, purpose and expected benefit Railway overhead catenary is an important asset for low-carbon footprint railways. But overhead catenary wires are exposed to several climate parameters at the micro scale and macro scale thus affecting...

Bifrost – Bimodulär formbar robust träbro
InfraLighter Awards vinnande konceptet, Bifrost är en innovativ gång- och cykelbro, volymmässigt konstruerad till över 90% i naturens lättaste konstruktionsmaterial, trä. Det ger en bro med 40 m spännvidd, en vikt på under 20 ton,...

Beställarnätverk för en klimatneutral anläggningssektor – Fas 2
Syfte och mål Syftet med beställarnätverket är att samla och stödja offentliga beställare i arbetet att nå en klimatneutral anläggningssektor genom upphandling som främjar innovation. För att klara detta krävs samverkan över hela sektorn varför...

Digital geoteknisk förvaltningsplattform
Projektidé Digital geoteknisk förvaltningsplattform korades till vinnare i tävlingen Infra Awards 2021. Med jury-motiveringen: Med ett bevisat prov på uthållighet och ett genuint intresse av att hitta en holistisk lösning på ett utbrett problem inom...

Botniabanan, Artificiell Frysning av Finkornig Jord
En tendens i dagens anläggningsbyggande är ökade krav på kvalitet, kortare byggtid, och minskad omgivningspåverkan. Frysning av jord är en naturmiljövänlig metod som internationellt stadigt ökar i omfattning. Metoden används i huvudsak för att stabiliseraoch...