Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.

FEST – Flygplatsen som energioptimerat Smart transportnav
Projektets målsättning har varit att utveckla och testa en användarvänlig lösning som realiserar storskalig laddning av elfordon på ett resurseffektivt sätt med minimal belastning på elnätet på Stockholm Arlanda Airport. Detta genom att optimera och...

Beställarnätverk för en klimatneutral anläggningssektor
Viktiga resultat som projektet gav Syftet har varit att stödja offentliga beställare i arbetet att nå en klimatneutral anläggnings-sektor genom upphandling som främjar innovation. Sprida kunskap om nya innovationer (produkter, tjänster, arbetssätt mm) och därigenom...

Nollutsläppsentreprenad – en förstudie för lösningar inom väganläggningsbranschen
Akademin, näringslivet och beställarsidan behöver samverka för att köra igång arbetet med nollutsläppsentreprenad. Omställningen kräver att samtliga parter lättare kan ta till sig multidisciplinära lösningar och även inkludera innovationer i dessa. Idag finns flera bra...

Rikare grannskap – Mobilitetslösningar som minskar bilanvändning och möjliggör nya bostäder och stadsutveckling i befintliga bostadsområden
För att minska klimatutsläpp, trängsel och miljöproblem krävs omställning av dagens samhällsstrukturer mot ökad resurseffektivitet och minskat bilresande. Cirka 80 % av boendes klimatpåverkan är kopplade till transporter till och från bostaden. I Sverige är...

LifeExt-2-Implementation
Mål, syfte och förväntad nytta Många broar har nått sin tekniska livslängd och kostsam uppdatering behövs. Det finns högeffektiva metoder som kan användas för att förnya utmattningslivet för broarna genom att lokalt reparera de mest...

Biobaserade trafikskyltar för en hållbar trafikmiljö
Trafikskyltar tillverkas idag huvudsakligen av aluminium eller fossilbaserade fiberförstärkta kompositer. Syftet med projektet var att bidra till en klimatneutral transportinfrastruktur genom att erbjuda nya produkter baserade på förnybara råvaror för att ersätta de befintliga lösningarna...

Dynamisk optimering för utveckling av klimatneutrala betongkonstruktioner
Nya krav på utveckling av innovativa klimatneutrala betongkonstruktioner ställs från beställarsidan. Den nuvarande dimensioneringsprocessen och projekteringsverktygen är robusta och syftar till att uppfylla de funktionella tekniska kraven så att de överensstämmer med gällande lagstiftning och...

Nästa steg ”innovationstävling”- finansieringslösningar
Naturvårdsverkets innovationstävling ”Transformativ infrastruktur” genomfördes hösten 2017 – våren 2018. Tävlingen gick ut på att besvara frågan “Hur skulle Öresundsbron byggas år 2045 med nollutsläpp av växthusgaser?” med ett antal innovationskoncept. I tävlingen delades tävlingsdeltagare...

Innovationskluster Infra
Viktiga resultat som projektet gav Projektet syftade till att starta upp ett innovationskluster för att ta innovationskoncepten från tävlingen "Transformativ infrastruktur" vidare mot implementering. En första klusterträff kring tävlingens utvecklingsspår multifunktionalitet och havsodlade konstruktioner planerades...

Kartläggning av kommuners och regioners utmaningar inom transportinfrastruktur och innovationer
Projektets syfte var att kartlägga kommuners och regioners utmaningar vad gäller transportinfrastruktur och se över möjligheterna att ta tillvara på engagemang och initiativ. Ytterligare syfte med projektet var att kunna hitta nya partners och arenor...

Effekt av miljövänliga transporter
Syftet med projektet var att studera effekten av tunga fordon på vägars strukturella tillstånd. Målet har varit att utvärdera hur uppmätt tillståndsutveckling kan nyttjas för att verifiera bärighet samt optimera potentiella förstärkningsåtgärder som erfordras för...

Kvantifiering av barriäreffekter av transportinfrastruktur
Järn- och motorvägar skapar effektiva förbindelser men kan samtidigt också skapa barriärer i lokala mobilitetsnätverk. Dessa barriärer leder till minskad gång- och cykeltrafik vilket försvårar omställning till klimatneutrala transporter samt leder till sämre folkhälsa. Barriärerna...